måndag 13 augusti 2012

Meteorskuren Perseiderna 2012 - Perseids 2012

Prognosen var dyster i Vallentuna och jag satt och var riktigt irriterad över att ha fått ställa in resan till Gotland pga matförgiftning och på Gotland var det klart.
Men jag for iväg ändå bara för att chansa.
Och jag hade faktiskt lite tur denna gång.
Av någon anledning så var det halvklart mellan midnatt och 02.00 vid min kära kyrkoruin.
Däremot så blev jag lite besviken på antalet Perseider, jag såg endast ett 30-tal under dessa timmar men däremot så såg jag 6-7 riktigt ljusa gröna fina meteorer och en "fireball".
Men det är svårt att fånga dem, många som man tror ska fastna på sensorn gör det inte, det är endast de riktigt ljusstarka som fastnar.
Jag missade den perfekta kompositionen vid ett tillfälle.
Jag hade kameran riktigt mot kyrkoväggen och stjärnhimlen ovan, om det kunde komma en meteor just där så hade det varit klockrent - och det kom en fin grön rackare!...men halva försvann bakom väggen :-(
Nåväl, jag fick ett par bilder mot alla odds och är nöjd trots allt.
Och inatt ser det klart ut, självklart minskar antalet meteorer nu men ett vackert motiv med "den där perfekta meteoren" så kan det bli riktigt bra.
Som min kära far alltid säger..."trägen vinner".

Against all odds I managed to capture some Perseids between clouds last night.

The bright clouds are lightpollution from Stockholm, the photos are taken from from Vallentuna 30km north of Stockholm.

Inga kommentarer: